Rossinin Stabat Materin historia: tarina kuin suoraan oopperasta

13391646_1080610141977244_5848782494008598271_o

Rossinin Stabat Materin historia: tarina kuin suoraan oopperasta

Rossinin Stabat Materin historia: tarina kuin suoraan oopperasta

Vuonna 2018 festivaalin ylivoimaisesti isoin esitettävä teos on Rossinin Stabat Mater sinfoniaorkesterille, kuorolle ja neljälle solistille. Stabat Mater on 1200 -luvulta peräisin oleva rukousmuotoinen latinankielinen runo Marian kärsimyksistä ristiinnaulitun poikansa vierellä: runon tai hymnin nimi on peräisin ensimmäisestä säkeestä Stabat mater dolorósa; seisoi äiti murheinen.

Oopperoistaan tunnetun Gioachino Rossinin (1792–1868) tuotannossa Stabat Mater on melkoinen outolintu, sillä sen lisäksi Rossinin laajasta tuotannosta löytyy vain neljä muuta uskonnollisaiheista teosta. Stabat Materin vakavasta aiheesta huolimatta sen julkaisuun liittyvästä tarinasta voisi hyvin saada vauhdikkaan oopperalibreton – mukana on niin sairautta ja kuolemaa kuten oopperaan kuuluukin, mutta myös huikea menestystarina.

Nadar_-_(Gioacchino_Rossini)_-_Google_Art_Project
Gioacchino Rossini

Esinäytös

37 -vuotias Rossini on säveltänyt 40 oopperaa joista hämmästyttävän monet ovat olleet suuria menestyksiä. Vuonna 1829 Rossinin ooppera Wilhelm Tell saa ensi-iltansa Pariisissa. Se jää Rossinin viimeiseksi, kun säveltäjä päättää dramaattisesti ettei aio enää palata oopperan pariin. Rossinin hiljainen kausi alkaa.

I Näytös

Rossini nauttii matkailusta ja vieraillessaan Madridissa vuonna 1831 espanjalainen pappi Manuel Fernándes Varela tilaa säveltäjältä uuden kirkkomusiikkisävellyksen. Ystäviensä kannustamana Rossini aloittaa työn säveltämisen mahdollisesti jo matkallaan, mutta pian palattuaan Pariisiin hänen terveydentilansa huononee dramaattisesti, säveltäjä joutuu vuoteenomaksi ja sävellystyö keskeytyy. Kun paranemista ei ole näköpiirissä ja teosta kaivataan Madridissa, keväällä 1832 Rossini pyytää ystäväänsä ja oppilastaan, Giovanni Tadolinia, viimeistelemään työn Varelalle. Rossini lähettää valmiin työn Varelalle omanaan, ja se kantaesitetään Madridissa vuonna 1833 pitkänäperjantaina satapäisen kuoron kera.

II Näytös

Madridin esityksen on määrä olla teoksen ainoa julkinen esitys ja Rossini keskittyy muihin asioihin ja kamppailee terveytensä kanssa. Vuonna 1834 teoksen tilaaja pappi Varela kuitenkin kuolee ja käsikirjoitus jää perikunnan käsiin. Perikunta myy käsikirjoituksen Ranskaan pariisilaiselle kustantajalle Antoine Aulagnierille vuonna 1841. Löydöksestään syvästi vaikuttunut Aulagnier otti heti yhteyttä Rossiniin ja pyytää lupaa saada julkaista teos.

Edelleen huonokuntoinen ja masennuksestakin kärsivä Rossini vastaa Aulagnierille vihaisesti että tällä ei ole hallussaan teoksen lopullista versiota, vaan oppilaan viimeistelemä keskeneräinen teos, ja ehdottomasti kieltää julkaisemasta sitä. Tämän jälkeen Rossini, joka ei ole säveltänyt hetkeen, käy töihin. Kokonaan Rossinin säveltämä Stabat Mater valmistuu vuoden loppuun mennessä ja Rossini myy tämän lopullisen käsikirjoituksensa julkaistavaksi kilpailevalle kustantajalle, Troupenasille.

Aulagnier ei ole kuitenkaan tyytyväinen, vaan sanoo nyt omistavansa teoksen koska on siitä maksanutkin ja päättää järjestää siitä konsertin. Raivostunut Rossini hakee apua kustantajaltaan Troupenasilta ja Aulagnier haastetaan oikeuteen. Pitkällinen oikeusjuttu säveltäjämaestron paluun ympärillä kerää valtavasti mediahuomiota. Lopulta Rossini ja Troupenas voittavat jutun.

Lopullisen Rossinin Stabat Materin kantaesitys kuullaan vuonna 1842 Pariisissa. Kolmen encoren jälkeen konsertti lopulta päättyy ja hurmioitunut yleisö pääsee kertomaan Pariisille maestron voitokkaasta paluusta. Teos on menestys ja sekä kuulijoiden että kriitikoiden ylistämä ja Rossinin voitto on täydellinen.

***

Rossinin Stabat Mater kuullaan VocalEspoon, Urkuyö & Aarian sekä Tapiola Sinfoniettan yhteisponnistuksena peräkkäisinä iltoina Tapiolan kirkossa 7. ja 8.6.2018. Solisteina konsertissa ovat Suomen huiput Aurora Marthens, Tuija Knihtilä, Tuomas Katajala sekä Petri Lindroos, ja konsertin johtaa hurjassa nousukiidossa oleva kapellimestari Klaus Mäkelä. Orkesterina konsertissa soittaa Tapiola Sinfonietta ja kuoro muodostuu EMO Ensemblestä sekä VocalEspoon festivaalikuorosta. Lue lisää